آئمہ اہل بیت ع آئمہ اربعہ کی نظر میں اہل بیت علیہم السلام کی فضیلت و برتری
The excellence and superiority of the Imams from Ahl al-Bayt (a.s) from the view point of 4 Imams
Abstract
Book of God and the Sunnah of the Prophet in one form or another, and love and affection for the Ahl al-Bayt of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is evident in the hearts of the majority of Muslims, and they have these entities. The process of seeking guidance and religious guidance is also ongoing. However, some people are convinced of the excellence and superiority of some companions of the Prophet over the Ahl al-Bayt, the Imams; While the majority of Muslims are convinced of the excellence and intellectual superiority and perfection of the Ahl al-Bayt, and according to them, the Imams of the Ahl al-Bayt have the intellectual superiority over the entire Prophet's Ummah, as well as excellence and superiority in piety and piety. Of course, this is the reason that from the point of view of jurisprudence, the Arbaa Imams of Ahlul-Sunnah, namely Imam Abu Hanifa, Imam Malik, Imam Ahmad bin Hanbal and Imam Shafi'i were greatly influenced by the Prophet's family, and they also gained favor from the Imams of the Ahl al-Bayt directly or indirectly.
Therefore, the question arises that according to the Imams of Arbaa, are the Ahl al-Bayt the ones with the attributes that are the most superior among the virtues and the true rightful leaders of the Ummah, or is this position and status enjoyed by someone else? This paper answers this question. The thesis has been edited under the descriptive-analytical method from the research-historical point of view and in it libraries and original and original sources as well as other authentic books and articles have been used.
References
- التمیمی المغربی، نعمانبنمحمد، دعائمالاسلام، ج 1، ص 22؛ حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 1، ص 337.
- همان.
- همان.
- الذهبی، محمدبناحمد، سیر أعلام النّبلاء، ج 6، ص 257؛ حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 1، ص 333.
- ابنبابويه (شیخ صدوق)، محمدبنعلى، من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 519؛ علّامه حلّی، حسنبنیوسف، منهاج الکرامة فی معرفة الإمامة، ج 2، ص 72.
. جعفری، قیصر عباس و مسرور، سعید طاووسی، روش های آموزشی صادقین، صص 42-44۔
- خوارزمی، موفقبناحمد، المناقب، ج 1، ص 173؛ الذهبی، محمدبن احمد، سیر أعلام النّبلاء، ج 6، ص 256.
- حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 1، ص 335.
- شکری الآلوسی، السیدمحمود، مختصر التّحفة الإثنی عشریّة، ص 8.
- حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 1، ص 337.
- همان، ج 1، ص 336.
- همان، ج 1، ص 338.
. البقره: 124.
- رشید رضا، محمد، ج 1، ص 376.
- ابنشهرآشوب، محمدبنعلی، مناقب آلأبیطالب، ج 3، ص 272؛ حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 4، ص 371.
- عسقلانی، ابنحجر، تهذیبالتهذیب، ج 1، ص 88؛ حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه ج 4، ص 372.
- ابنکثیر، اسماعیلبنعمر، البدایة و النهایة، ج 10، ص 124؛ ابنندیم، ابوالفرج محمدبنابییعقوب، الفهرست، ص 199-198.
- دینوری، عبداللّهبنمسلم، الامامة و السیاسة، ص 81؛ الطبری، محمدبنجریر، تاریخ الرسل و الملوک، ج 2، ص 190.
- خطیب بغدادی، ابوبکر، تاریخ بغداد، ج 7، ص 41؛ ابنجوزی، ابوالفرج عبدالرحمنبنعلی، مناقب الامام احمد، ج 1، ص 219.
- حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه ج 1، ص 232.
. آل عمران، 61.
- ابنعساکر، ابوالقاسم علیبنحسن، تاریخ مدینة دمشق، ج 2، ص 146؛ ابنجوزی، ابوالفرج عبدالرحمنبنعلی، مناقب الامام احمد، ج 1، ص 219.
- «لمیزل علیُّبنأبیطالب مع الحق و الحقُّ معه حیث کان»، ابنعساکر، ابوالقاسم علیبنحسن، تاریخ مدینة دمشق، ج 3، ص 84.
- خوارزمی، موفقبناحمد، مناقب، ص 7؛ بحرانی، سیّدهاشم، حلیةالابرار، ج 2، ص 136؛ حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 2، ص 208.
- الشافعی، محمدبنادریس، دیوان الشافعی، ص 59.
.یه ایک ایسا لفظ هے جوکه همیشه مخالفان شیعه کی طرف سے، شیعه کے ساتھ منصوب کیا جاتا هے. جبکه ابن منظور لسان العرب میں لکھتے هیں: «رَفض» رَفَضَ کا مصدر هے، که جس کا لغوی معنی: رِها کرنا، سرپیچی کرنا، خلاف ورزی کرنا، مخالفت کرنا یا سائیڈ پر لگا دینا اور خودداری کرنا هے.(ابن منظور، لسان العرب، ذیل ماده)؛ بهت سارے مختلف بیانات کے مطابق، یه لفظ پهلی مرتبه زید بن علی نے اپنے ان ساتھیوں کے لۓ استعمال کیا تھا، جوکه زید کے اس عقیدے کی بنیاد پر که؛ مفضول، فاضل پر امام هو سکتا هے، اسے چھوڑ کر چلے گۓ تھے.(اشعری قمی، المقالات والفرق، ص209، ابن الجوزی، تلبیس ابلیس، ص 131 به نقل از خضری، سید احمد رضا، تشیع در تاریخ، ص12.)؛ لیکن اس کے بعد همیشه اهل سنت نے شیعیان کو پهلے تین خلفاء کی بیعت سے انکار اور ان کی خلافت کو نه ماننے کی وجه سے رافضی کهه کر یاد کیا. یهاں پر «رافضی» کے مقابلے میں لفظ «ناصبی» پر بھي توجه کرنا ضروری هے، کیونکه یه لفظ، که جس کی جڑیں «نَصَبَ» سے ملتی هیں، اس کا ایک معنای: دشمنی اور بغض رکھنے والا. (دهخدا، لغت نامه دهخدا، ذیل ماده)؛ اور «بدگو» نا زیبا الفاط کهنے والا هے. در حقیقت ناصبی ایک ایسا لفظ هے جوکه شیعیان کی طرف سے ان لوگوں کے لۓ مخصوص کیا گیا جوکه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم کے ساتھ دشمنی رکھتے هیں یا جو لوگ انهیں نازیبا الفاظ سے یاد کرتے هیں یا پھر انهیں گالیاں دیتے هیں. خضری، سید احمد رضا، تشیع در تاریخ، ص10.
..
۔ . خضری، سید احمد رضا، تشیع در تاریخ، ص10
- همان، ص 72.
- همان، ص 278.
. الشوری/ 23.
- همان، ص 115.
- سلیمانبنابراهیم، ینابیعالمودة، ج 3، ص 2؛ حموی، یاقوتبنعبداللّه، معجم الأدبا، ج 17، ص 320؛ حیدر، أسد، الإمام الصادق و المذاهب الأربعه، ج 2، ص 208.
- الشافعی، محمدبنادریس، دیوان الشافعی، ص 152؛ خوارزمي، موفقبناحمد، مقتل الحسین، ج 2، ص 146؛ حموئی الجوینی، ابراهیمبنمحمد، فرائدالسمطین، ج 1، ص 135.