عقیدۂ رجعت قرآن، حدیث اور عقل کی روشنی میں

BELIEF IN RESTITUTION - IN THE LIGHT OF HOLY QURAN, SUNNAH & REASON

  • Syed Aqeel MIU
Keywords: رجعت, بازگشت, ایام اللہ, امام مہدی

Abstract

بعض مسلمان فرقوں کے ہاں’’رجعت ‘‘ کا عقیدہ پایا جاتا ہے جو عرصۂ دراز سے موردِ بحث و مباحثہ رہا ہے۔ اس مقالے میں یہ کوشش کی گئی ہے کہ رجعت کے معنی کی جانچ پڑتال، اس عقیدہ کے تاریخی پس منظر، اس کےحوالے سے ذہن میں اُبھرنے والے سوالات اور تاریخی قرائن و شواہد سے استفادہ کرتے ہوئے دینی تعلیمات اور عقلی دلائل کی اساس پر رجعت کے امکان اور تحقق پر استدلال کیا جائے۔ اس مقالہ میں قرآنِ کریم کی متعدّد آیات کی طرف اشارہ کرتے ہوئے ان تفسیری روایات کا جائزہ لیا گیا ہے جو رجعت کے تحقق کی خبر دیتی ہیں۔ اسی طرح ان روایات کا بھی پوری دقّت کے ساتھ جائزہ لیا گا ہے جو بطورِ مستقل اس عقیدے کو بیان کرتی اور مقالے ہذا کی مباحث کا اصلی محور ہیں۔ مقالہ کے آخر میں اس امر کا بغور جائزہ لیا گیا ہے کہ آیا یہ عقیدہ، قرآن و سنّتِ کی تعلیمات کے برخلاف اور ایک مَن گھڑت افسانہ ہے یا حقیقت پر مبنی عقیدہ؟

References

۔مبارک بن محمد ابن اثیر جزری، النہایۃ فی غریب الحدیث والاثر، تحقیق: محمد الطناحی و طاہر احمد الزاوی، ج2، (قم، اسماعیلیان،1367ش) ، 202؛ محمد ابن مکرم ابن منظور، لسان العرب، ج5، (قم، نشر ادب الحوزۃ،1405ق)، 148۔
۔محمد باقر مجلسیؒ، بحار الانوار، ج53، (بیروت، مؤسسۃ الوفاء،1403ق)، 122-123۔
۔خلیل ابن احمد الفراہیدیؒ، کتاب العین، تحقیق: ڈاکٹر مہدی مخزومی و ڈاکٹر ابراہیم سامرائی، ج1 (بیروت، موسسہ دار الہجرۃ،1409ق)، 226۔
۔فخر الدین بن محمد، الطریحیؒ، مجمع البحرین، تحقیق: احمد حسینی اشکوری، ج4 (تہران، مکتبۃ الرضویۃ، 1375ش) ،333۔
۔محمد ابن محمد ابن نعمان شیخ مفیدؒ، اوائل المقالات، (بیروت، دارالمفیدؒ، 1414ق)، 50۔
۔ مجلسیؒ، ج53، بحار الانوار، 52۔
۔محمد ابن علی شیخ صدوقؒ، معانی الاخبار، (قم، جامعۃ المدرسین، 1338ش)، 366؛ محمد باقر مجلسیؒ، بحار الانوار، ج53، 63۔
۔سید محمد حسین الطباطبائیؒ، المیزان فی تفسیر القرآن، ج12 (قم، دفتر انتشارات اسلامی،1417ق)، 23-24۔
۔ایضاً، 121۔
۔عبداللہ، شبّرؒ، حق الیقین فی معرفۃ اصول الدین، ج2 (بیروت، مؤسسۃ الأعلمی للمطبوعات، 1418ق)، 335۔
۔سید عدنان البکاء، الامام المہدی المنتظرؑ، 3308۔
۔سید محسن خرازی، بدایۃ المعارف الالھیۃ، ج2، (قم، جامعۃ المدرسین،1418ق)، 168۔
۔محمد ابن حسن الشیخ الطوسیؒ، الغیبۃ، تحقیق: شیخ عباداللہ تہرانی و شیخ علی احمد ناصح، (قم، مؤسسہ معارف اسلامی،1411ق)، 422۔
۔سید ہاشم البحرانیؒ، البرہان فی تفسیر القرآن، تحقیق و نشر: مؤسسہ البعثۃ، ج4، (قم، بنیاد بعثت،1416ق)، 536۔
۔ مجلسیؒ، بحار الانوار، ج53، 64۔
۔شیخ عباس، قمیؒ، سفینۃ البحار و مدینۃ الحکم و الآثار مع تطبیق النصوص الواردۃ فیہا علی بحار الأنوار، ج3، (قم، دار الاُسوۃ، سن ندارد)، 315۔
۔مجلسی، بحار الانوار، ج53، 91۔
۔عبداللہ ابن عمر، البیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التاویل، تحقیق: محمد عبدالرحمن المرعشلی،ج1 (بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1418ق) ،63۔
۔محمود ابن عمر الزمخشری، الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوہ التاویل، ج1، (ریاض، انتشارات عبیکان،سن ندارد)، 271۔
۔ جلال الدین السیوطی، الدّر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج1، (بیروت، دار الفکر، سن ندارد)،329۔
۔ایضاً، ج1، 170۔
۔اسماعیل ابن کثیر دمشقی، تفسیر القرآن العظیم، ج1 (بیروت، دار الکتب العلمیۃ، 1419ق)،97۔
۔محمد ابن عمر، فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج3، (بیروت، دار الاحیاء التراث العربی،1420ق)،86۔
۔الایقاظ من الھجعۃ بالبرھان علی الرجعۃ، ابواب 2و4و5۔
۔فضل ابن شاذان نیشاپوریؒ، الایضاح، (تہران، دانشگاہِ تہران، سن ندارد)، 381-427۔
۔محسن فیض کاشانیؒ، تفسیر الصافی، تصحیح و تعلیق:الشیخ حسین الاعلمی، ج4، (تہران، مکتبۃ الصدر،1416ق)، 74-75۔
۔ البحرانیؒ، البرہان فی تفسیر القرآن، ج6، 36۔
۔الفضل ابن الحسن الطبرسیؒ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق و تعلیق: لجنۃ من العلماء والمحققّین، ج10، (بیروت، مؤسّسہ الاعلمی، 1415ق)،450۔
۔الطباطبائی، المیزان فی تفسیر قرآن، ج15، 567-569۔
۔ کاشانیؒ، تفسیر الصافی، ج4، 354۔
۔الطبرسی، مجمع البیان، ج4، 152۔
۔علی ابن ابراہیم قمیؒ، تفسیر القمی، ج1، (قم، مؤسسہ دار الکتاب للطباعۃ و النشر، 1404ق)، 158۔
۔الطبرسی، مجمع البیان، ج3، 211۔
۔البحرانی، البرہان فی تفسیر القرآن، ج2، 197۔
۔ کاشانیؒ، تفسیر الصافی، ج1، 518۔
۔ دیکھیے: دمشقی، تفسیر القرآن العظیم، ج2، 29؛ البیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التاویل؛ ج2، 19۔
۔مجلسی، بحار الانوار، ج53، 122۔
۔ایضاً،123۔
۔الایقاظ من الھجعۃ بالبرہان علی الرجعۃ، 23۔
۔ایضاً، 460۔
۔ایضاً، 358۔
۔ایضاً، 379۔
۔ایضا، 332؛ مجلسی، بحار الانوار، ج53، (باب رجعت)، احادیث9-20-23 اور66۔
۔ حسن ابن سلیمان الحلی، مختصر البصائر، تحقیق: مشتاق المظفر (قم، مؤسسۃ النشر الاسلامی التابعۃ لجماعۃ المدرسین، 1321ھ ق)341 ۔
۔مجلسی، بحار الانوار، ج53، باب رجعت۔
۔محمد رضا طبسی نجفی، شیعہ و رجعت، مترجم: سید محمد میر شاہ ولد، (بخش ادعیہ و زیارات)، (قم، جمہوری، 1384ش)
۔سید محمود آلوسی بغدادی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، ج20، (بیروت، دار الکتب العلمیۃ، 1415ق)،27۔
۔محمد رضا، ضمیری، رجعت از دیدگاہ عقل و نقل، (قم، مجلہ موعود، شمارہ1، 1376ش)، 60۔
۔سید مرتضیٰ عسکریؒ، عبداللہ ابن سبا و اساطیر اخری، ج1، (تہران، المجمع العلمی الاسلامی، 1417ق) 35-37۔
۔ محمد ابن اسماعیل، البخاری، صحیح البخاری، ج4، (بیروت، دار الفکر للطباعۃ و النشر و التوزیع، سن ندارد)، 193-194؛ ابومحمد علی ابن احمد ابن حزم، المحلّیٰ، تحقیق: الشیخ احمد محمد شاکر، ج10 (بیروت، دار الفکر، سن ندارد)، ۔
۔ آلوسی بغدادی ، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی ، ج20، 27

Published
2021-01-08