قرآن میں احترامِ انسانیت کا تصوّر
THE CONCEPT OF HUMAN RESPECT IN QURAN
Abstract
Human respect is an important topic of Islam. Allah made human the most glorious of creatures. This human respect has several forms in Quran, one is that Allah has given him knowledge and wisdom with the best of creation and form. Secondly, Allah has commanded man to respect himself. These orders have the aspect of human respect that is sometime hidden and sometimes too showy like not committing suicide and hurting yourself. Third, humans should respect the lives, possessions and honors of others. All of these are reviewed in the context of Quranic verses.
زیر بحث مقالہ میں قرآنی آیات کی روشنی میں انسانی تکریم کی مختلف صورتوں کا جائزہ لیا گیا ہے۔ اللہ تعالی نے انسان کو اشرف المخلوقات قرار دے کر اس کو تمام مخلوقات پر فضیلت دی ہے۔ ایک تو اللہ تعالی اس انسان کو عقل و سمجھ کی دولت سے نوزا ہے جو سب سے بڑی نعمت ہے۔ پھر اس کی اپنی زندگی کو محترم قرار دے کر اس کے اکرام کا حکم دیا ہے۔ س تکریم کا ایک ظاہری پہلو یہ ہے کہ اس کے لئے خودکشی اور ایذاء نفس حرام اور ممنوع قرار دیا گیا ہے۔ اس مقالہ میں قرآنی آیات کی روشنی میں دوسرے انسان کی جان ومال اور آبرو کی عزت، تکریم اور حفاظت کے الہی حکم اور اس کی مختلف صورتوں کو مفسرین کی آراء کی روشنی میں پیش کیا گیا ہے۔
References
2) A Group of Specialists, encyclopedia Nadrah al-Na’īm fi Makarim Akhlaq al-Rasūl al Karīm, Jeddah, Dar al-Wasila, 2007.
3) Al-Baydawi, Abdullah bin Umar, Tafsīr Baydawi, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1418/1997.
4) Al-Bukhari, Muhammad bin Ismael, Sahi al- Bukahri, Dar Turūq al-Najah, 1422/2001.
5) Ibn al-Hajjaj Nishaburi, Muslim, Sahi Muslim, Beirut, Dar al-Fikr, nd.
6) Ibn Kathir, Ismael bin Umar, Tafsīr Ibn Kathir, Beirut, Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1418/1997.
7) Al-Jayzani, Muhammad bin Hussain, Ma’alim Usūl al-Fiqh I’nda Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah, Damam, Maktaba Dar Ibn al-Juzi, 1427/2006.
8) Molavi, Firūz al-Dīn, Firūz al-Lughāt, Vol. 1, Lahore, Firūz Sons, 2010.
9) Al-Mottaqi al-Hindi, Ala al-Dīn Ali, Kanz al-Umāl fi Sunan al-Aqwāl wa al-Afāl, Beirut, Dar al-Kutub al-E’lmiyyah, 1424/2003.
10) Maolana, Wahīd al-Zamān, Al-Qmus al-Jadīd, Lahore, Idara Islamiyāt, 1990.
11) Al-Qurtabi, Muhammad, Tafsīr Qurtabi, Cairo, Dar al-Kutūb al-Miriy’yah, 1964.
12) Al-Shykh Tusi, Abu Ja’far Muhammad b, Hasan, Al-Tibyān, Annotated by Ahmad Habīb al-Amili, Beirut, Muktab al-E’alām al-Islami, 1409/1998.
13) Al-Tabataba’I, Seyyed Muhammad Husyn, Tafsīr al-Mīzān, Qum, Daftr-e Intisharāt-e Islami, 1420/1999.
14) Al-Tibrani, Sulayman bin, Ahmad, Al-Mu’jam al-Kabīr, Mosel, Maktaba al-Ulūm wa al-Hikam, 1983.
15) Al-Tabari, Ibn Jarīr, Tafsīr Tabari, Beirut, Dar al-Fikr, 1995.