دینی پس منظر میں علم کی ماہیت اور تقسیم بندی

THE NATURE & CLASSIFICATION OF KNOWLEDGE FROM RELIGIOUS PERSPECTIVE

  • Dr. Sajjad Ali Raeesi
  • Dr. Abdul Rehman Kaloi
Keywords: Knowledge, ignorance, reality, ultimate, علم, جہل, حقیقت, حتمی

Abstract

From Islamic point of view, all sciences are in fact means to recognize God. That`s why Knowledge by its nature could’nt be divided into different types. Yes, it could be classified. Moreover, the purpose of acquiring knowledge is to find the opportunities of spiritual and materialistic benefits for humanity according to Islam and Quran & Hadith are also considered as the ultimate sciences in this context. So, a person seeking knowledge, can know the facts only if he accepts the reality of meta-physics along with physics, natural & social sciences, and makes himself bound to the ultimate condition of being beneficial for humanity.

 

اسلام تعلیمات کی روشنی میں تمام علوم خدا شناسی کے ذرائع ہیں۔ یہی وجہ ہے کہ علم کو اس کی ماہیت کے لحاظ سے مختلف قسموں میں تقسیم نہیں کیا جا سکتا۔ ہاں! علم کی طبقہ بندی کی جا سکتی ہے۔ علاوہ ازیں، اسلامی نکتہ نظر سے علم کے حصول کا مقصد دنیاوی و اخروی فوائد کے مواقع تلاش کرنا ہے اور اسی معنی میں علم کو نور قرار دیا گیا ہے اور اسی مفہوم میں قرآن و حدیث حتمی علوم شمار ہوتے ہیں۔ لہذا علم کا متلاشی ایک انسان تنہا اسی صورت میں حقیقت کا ادراک کر سکتا ہے کہ جب وہ فزکس، نیچرل سائنسز اور سماجی علوم کے ساتھ میٹا فیزکس کی حقیقت کو تسلیم کرتے ہوئے اس حتمی شرط کا پابند ہو کہ علم کے حصول کی غرض و غایت دنیا و آخرت کی فلاح ہے جس کےلئے  اسلام نے حصول علم کو فرض قرار دیا ہے۔

References

1) Abu Bakr al-Bayhaqi al-Khurasani, Ahmad bin al-Husyn bin Ali, Sha’ab al-Imān, Vol. 3, Riyadh, Maktaba al-Rushd, 1423/2003.
2) Abu bakr bin Abi Shayba, Abdullah bin Muhammad bin al-Kufi, Al-Musannuf, Vol. 19, Riyadh, Dar al-Qibla al-Dar al-Salfiya al-Hindiya, nd.
3) Abu al-A’la al-Mubarakfuri, Muhammad bin Abd al-Rahman bin Abd al-Rahīm, Tohfa al- Ahwazi bi Sharh Jame’ al-Tirmizi, Beirut, Dar al-Kutub al-E’lmiyah, nd.
4) Ibn Hanbal, Ahmad, Musnad al-Imam Ahmad bin Hambal, Vol. 44, Beirut, Mua’ssasa al-Risala, 1420/1999.
5) Ma‘luf, Louis, Al-Munʻjid fi al-Lughah, Beirut, al-Matba’ah al-Kathulaikiyyah, 1908.
6) Mutahhari, Murtada, Islami Ulūm ka Taā’ruf, Translated by Seyyed Muhammad Askari, Qum, Sazmān-e Farhang-o Irtibatāt-e Islami, 1417/1996.
7) Mutahhari, Murtada, Sukhan, Karachi, Jamia Talimāt-e Islami, 2004.
8) Al-Qurdawi, Dr. Yusuf, Islam aur Secularism, Translated by Sajid al-Rahman Siddiqui, Islamabad, Matba’ Idarah Tahqiqāt-e Islami, 1997.
9) Seyyed Radi, Muhammad, Nahaj al-Balagah, Translated and annotated by Mufti Jafar Husyn, Lahore, al-Me’raj Company, 2003.

Published
2020-10-17